Problemy z trawieniem?

zywnosc

U seniorów mogą się nasilać niektóre dolegliwości układu pokarmowego. Sprawdź, co warto robić, by temu zaradzić.

Wielu starszym osobom po posiłku dają się we znaki pieczenie w przełyku, uczucie ciężkości i ból żołądka, wzdęty brzuch, bolesne skurcze, zaparcia czy biegunki. Na takie dolegliwości regularnie skarży się ponad połowa osób po 60. Większość tych problemów ma związek z procesem starzenia się. Z czasem bowiem czynność motoryczna przewodu pokarmowego zwalnia czego skutkiem jest zaleganie treści w jelitach. Częstą dolegliwością jest też nadkwaśność i zgaga oraz nadwrażliwość układu pokarmowego. Przyczyniać się do nich mogą niektóre leki (np. powszechnie stosowane środki przeciwbólowe z grupy NLPZ). Poza tym ulegają zwiotczeniu mięśnie przewodu pokarmowego, co powoduje rozluźnienie dolnego zwieracza przełyku.

Zmień sposób odżywiania

Jedz co 3 godziny. Jeśli masz problem z zapamiętaniem pór posiłków, ustaw sobie alarm w telefonie.

Zachowaj umiar. Z wiekiem częściej mamy ochotę na intensywne smaki. Tymczasem jedzenie słonych czy pikantnych potraw może szkodzić. Staraj się więc doprawiać dania ziołami.

Stawiaj na różnorodność. Jeśli będziesz sięgać po produkty z różnych grup (chude mięso, nabiał, warzywa, owoce), unikniesz niedoborów pokarmowych!

Pora na badania

Każdy problem trawienny wymaga wizyty lekarskiej, jeśli nie ustępuje lub nawraca albo gdy powoduje spadek masy ciała. W takiej sytuacji w pierwszej kolejności zgłoś się do lekarza POZ. On zdecyduje czy potrzebna jest konsultacja specjalistyczna. Konieczne może być też badania, np.: USG jamy brzusznej, gastroskopia, kolonoskopia.

Pomogą zioła

Przy niewielkich dolegliwościach ulgę mogą przynieść dedykowane na konkretne objawy napary (w aptekach i sklepach zielarskich jest wiele gotowych mieszanek np. na wzdęcia). Nie czekając, aż wystąpią kłopoty, możesz popijać np. rumianek, robić napary z kopru włoskiego, siemienia, a od czasu do czasu z mięty czy melisy, o czym znajdziesz też informacje na https://www.stopy.pl. Pamiętaj, że najskuteczniej działa świeżo przygotowany ciepły, niesłodzony napar, wypijany 30 minut po jedzeniu.